God aften Det er blevet mandag D. 27 april 2026 klokken er blevet 19:00 og det er blevet
tid til EDR Aalborg afdelingens Repeaternyt.
Jeg skal lige høre om jeg kommer over repeateren ?
Udsendelsen bliver sendt over OZ4REN via OZ8JYL/A. Der sendes også ud på
Teamspeak og ASR Netværket i Aalborg gruppen. I studiet denne aften er det OZ8Y ved
mikrofonen.
Indkomne mails.
Hej derude der har gennem de sidste i hvert fald 2 måske også 3 år været snak om en tur
til Reagan vest
Og det er lidt om det er hønen eller ægget der kommer først.
Så hvis i har interesse i at komme med på rundvisning dernede så giv besked om i ønske
at deltage så jeg ved om det er 5 eller 50 vi skal ha fundet plads til når vi planlægger
Jeg har ikke noget tidspunkt endnu men det bliver tidligst til efteråret eller i foråret næste
år så jeres kalender burde være rimelig fri der endnu
Men giv mig besked om i har lyst til at deltage på lars_peter@hotmail.com eller på
60182168 så ser vi om ikke vi kan få planlagt en tur under jorden
Dette arrangement er selvfølgelig kun for medlemmer af oz8jyl og jeg tager det som en
selvfølge at man ikke melder sig til hvis man ikke agter at deltage når det kommer til
stykket da der er meget begrænset pladser at få er det ret upassende at optage en plads
man ikke vil benytte sig af.
Frist for svar om deltagelse er 15.maj 2026
Med venlig hilsen OZ2RMS
Lidt Tech info.
Icom har proklameret at der kommer ny radio fra dem.
De har løftet et slør for den den hedder lige nu X-026 og Skulle kunne køre både HF, VHF,
UHF og skulle være separeret med et løst betjeningshoved og en main Unit der kan
gemmes væk. De reklamerer med en bil med 2 antenner på, Så måske en Afløser for
dørstopperen Aka 7100.
Spændingen bliver udløst på HamVention i Dayton 15-17 Maj.
Der er mange gisninger om hvad det er de kommer med, så det bliver spændende.
Men Dual VFO der kan lytte på både VHF/UHF OG HF, samtidig og så vandfald… Det
kunne jeg da godt se det interessante i. Nå ja og så lige en opgraderet front, med
farvedisplay, og touch, så den er lidt nemmere og integrere i en bil f.eks.
Der er link til Youtube videoen i referatet.
https://www.youtube.com/watch?v=2f0a2ALE20c&t=5s
Rygterne siger denne nye skulle den komme i slutningen af året.
ID-5200 som blev presenteret på Tokyo Hamfair i 2025 er en opgradering af Deres kendte
ID-5100 skulle komme i oktober måned.
Info fra vores naboer.
OZ5GX
Vores venner i det nordlige holder klubaften 1. og 3. onsdag i måneden
I bunkeren på Sæbygårdsvej 40a, 9300 Sæby
De starter kl. 19:30
OZ7RD
Vores naboer i OZ7RD i Randers, holder klubaften alle onsdag kl 19.00 i klubbens lokaler i
det gamle vandtårn på Hobrovej 84A. OZ7RD sender repeaternyt på OZ3RED Randers
VHF repeateren.
og det sker Tirsdag i lige uger kl 19:30 dansk tid så det er næste gang er i morgen tirsdag
den 28/4-2026 kl. 19:30…. .
Så Husk at tune ind på 145.725Mhz og lyt med.
Har man noget man gerne vil ha med i OZ7RD`s repeaternyt udsendelse så skal det
sendes til nyheder@oz7rd.dk.
Og deres deadline er Mandag aften kl 18:00 så de lige har en chance for at få det med i
deres manuskript til udsendelsen.
På onsdag holder OZ7RD Del 2 af foredraget Standbølgeforholdet ” Fup eller Fakta” Det
er i lokalerne i det gamle vandtårn på Hobrovej 84A.
Ugen der er gået siden sidste nyhedsoplæsning:
Der var klubaften i onsdags. Jeg var der desværre ikke selv, men der var foredrag om ”En
geolog på Mission i Afrika ved Jakob Lanstorp”
UGEN DER KOMMER og lidt længere frem:
Der er klubaften som vanligt på onsdag d. 29/4 fra kl. 19, så vel mødt.
Fra EDR skal der lyde følgende aktiviteter for denne uge.
28/4-2026 NAC Microbølger 2,3GHz og op
1/5-2026 Fredags QSO Ring 145.500 FM.
2/5 14.00 UTC – 3/5 til 14.00 UTC Er der IARU Region 1 144 MHz and up Contest
3/5-2026 er der EDR 80 Aktivitetstest
Reglerne for aktivitetstesten er i link i referat.
www.edr.dk/wp-content/uploads/2021/10/Regler-for-EDR-Aktivitetstesten-paa-80-meter-
2022.pdf
Hver søndag kl. 16.00 er der Radio Vintage Forum på 3748Khz 80m
Alle er velkommen både med nyt og gammel udstyr.
Kommende Certifikatprøver:
den 21. maj 2026 kl. 19.00 i OZ6FRS i Frederikssund
den 23. maj 2026 kl. 10.30 til Amager HAM-radiodag i OZ7AMG
den 11. juni 2026 kl. 19.00 i EDR Skanderborg
Kommende og igang værende DX peditioner
JD1BMH Ogasawara 26/4-4/5 2026 QRV på 40-10m CW,SSB, RTTY
T31TTT Kanton Island
C5B,C5C,C5D Gambia
AU2M Arnala Island AS-169 en lille ø ud for Indien NV for Mumbai. 1-3/5
3G0Z Easter Island fra 4/5 til 25/5
E51TLM Cook Islands Rarotonga Island. QRP Ekspedition.
Flere ekspeditioner kan ses på linket i referatet.
http://www.hamradiotimeline.com/timeline/dxw_timeline_1_1.php
Så er vi kommet til QST:
Her kan du bringe forespørgsler af tekniske art, eller bare viderebringe et godt råd,
Måske har dit sidste projekt været så stor en succes, at du gerne vil fortælle os andre om
det.
Det kan også være du mangler en eller anden stump, eller måske ligefrem en dims.
Det kan også være du har ryddet op og har fået noget i overskud.
Med overskud menes f.eks. Grej eller ting du har til salg.
(Dog skal prisen aftales direkte mellem parterne og ikke over radioen).
Er der nogen der har noget til QST?
OZ6AEV har været i klubben og kunne meddele at døren til radiorummet ikke var aflåst.
Afsluttende:
Hvis du har noget du gerne vil bidrage med og dermed være medbestemmende til
indholdet i vores Repeaternyt udsendelse, så skal indholdet sendes til repred(A)oz8jyl.dk,
det være sig spørgsmål, kommentarer eller forslag, så sørger redaktionen for den videre
behandling.
Alle indlæg modtaget på repred(A)oz8jyl.dk bringes som de er modtaget, hvis ikke andet
er aftalt.
Jeg vil lige minde om deadline for indlæg til repeater nyt er søndag inden kl. 18.00. hvis
man vil være sikker på at få det med i mandagens udsendelse.
og har indlægget en løbetid over eventuelt flere mandage vil det være en god ide at notere
KØRES FRA D.D .. TIL OG MED D.D ..
Næste repeaternyt kommer mandag den 30 marts 2026
kl. 1900, og denne dag er det en gammel kending ved mikrofonen OZ4SKK Søren, der
efter kalenderen er ved mikrofonen som oplæser for udsendelsen.
Så vil jeg gå til indkald af lyttende stationer,
Og jeg starter jeg med at høre om der er nogle OZ 9 stationer med i dag
73 og fortsat god aften fra OZ8Y
Repeateren er fri
Der var 23 Stationer der tjekkede ind efter.