God aften Det er blevet mandag d.18. maj 2026 klokken er blevet 19:00 og det er blevet tid til EDR Aalborg afdelingens Repeaternyt.
Jeg skal lige høre om jeg kommer over repeateren?
Udsendelsen bliver sendt over OZ4REN via OZ8JYL/A.
Der sendes også ud på Teamspeak og ASR Netværket i Aalborg gruppen.
I studiet denne aften er det OZ8RG ved mikrofonen.
Ugen der er gået siden sidste nyhedsoplæsning
Der var klubaften i onsdags.
Jeg var der ikke.
UGEN DER KOMMER og lidt længere frem
På onsdag er der klubaften og efter kalenderen er det en standardudgave.
Husk at har i noget i gerne vil fortælle om på en klubaften så giv bestyrelsen eller foredrags udvalget besked så vil de få ting til at ske.
Og husk også at vi har mulighed for at booke op til 4 EDR foredrag om året så kig på EDR’s hjemmeside og se om der kunne være et eller flere foredrag i finder spændende og giv besked til foredragsudvalget eller bestyrelsen om det så vi kan få lidt mere liv i klubben.
Logik analysator
Den 20. maj kl 19.30 vil Niels Christian OZ2PI komme forbi klubben og fortælle om logik analysator.
3D-print for alle – Det første skridt til egne modeller
- juni kl 19:30 i EDR Aalborg
Hvad er 3D-print egentlig, og hvad kan man bruge det til?
Jeg tager en tur fra teknologiens spæde start til i dag, hvor alle kan være med.
Du får indblik i, hvordan en printer fungerer, hvad den kan (og ikke kan), og hvordan du finder færdige modeller på nettet.
Vi slutter af med at se på, hvad der skal til, for at designe sine egne modeller.Med venlig hilsen
Michael Andreassen
EDR Kalender Opdatering
Fra EDR’s Jørgen OZ0J
Certifikatprøver
21. maj 2026, kl. 19.00, EDR Frederikssund
23. maj 2026, kl. 10.30, Tårnby Radioklub
11. juni 2026, kl. 19.00, EDR Skanderborg
25. juni 2026, kl. 19.00, DTU via EDR Frederikssund
Begivenheder
Radioamatørernes Sommerlejr
Dato: Uge 28 i 2026, dvs. 4. – 11. juli 2026.
QTH Hessellund Sø Camping, Hessellundvej 12 – 7470 Karup
Hjemmeside: https://hamcamp.dk/ husk tilmelding
Spejderlejr 2026
Dato: 18. – 26. juli 2026
Radioaktivitet, se
https://jobs.spejderneslejr.dk/job/radio-internet-spejd-team-524
https://jobs.spejderneslejr.dk/job/radioamatoer-til-oz26jam-560
Mere information se https://spejderneslejr.dk/
Husk at sætte kryds i kalenderen 1. november, hvor der er Amatør Træf Fyn
Detaljer kommer på https://atf.edr.dk/
Faste aktiviteter
Radio Vintage Forum, hver søndag kl. 16.00 dansk tid på 3.748 kHz
Se også https://www.edr.dk/events/radio-vintage-forum/
QO-100 QSO ring, hver søndag kl. 10.00 dansk tid
Detaljer på https://www.edr.dk/events/qso-ring-paa-qo-100/
Fredags QSO ring, hver fredag kl. 20.00 dansk tid på 145.500 FM
Se også https://www.edr.dk/events/fredags-qso-ring-145-500-fm/
Indkomne mails
Vores trofaste leverandør OZ6AEV har sendt et par dxer der er værd at jagte.
OX3LX – Grønland
Bo, OZ1DJJ vil igen være QRV fra Aasiaat Island, NA-134 som OX3LX i perioden 12.-22. maj 2026.
Grid: GP38NQ. Dette er en arbejdsrejse, så han er kun aktiv, når tiden tillader det, primært på 30-10m; tjekker altid 6m Es.
QSL via OZ0J. Jørgen Rømming
T88JH – Koror Island
Aktiv 21.-24. maj 2026.
QRV på HF-båndene.
IOTA OC-009, Palau
QSL: ??
V5/N7XOB – Namibia
Aktiv fra midten af maj til midten af juni
Eric, V5/N7XOB er aktiv fra forskellige steder og Grids ved hjælp af SSB (tjek 14.265 og 7.165).
QSL via LoTW.
MVh
OZ6AEV Jan.
Info fra vores naboer
OZ5GX
Vores venner i det nordlige holder klubaften 1. og 3. onsdag i måneden I bunkeren på Sæbygårdsvej 40c, 9300 Sæby.
De starter kl. 19:30.
OZ7RD
Vores naboer i OZ7RD i Randers, holder klubaften alle onsdag kl 19.00 i klubbens lokaler i det gamle vandtårn på Hobrovej 84A.
OZ7RD sender repeaternyt på OZ3RED Randers VHF repeateren.
Det sker tirsdag i lige uger kl 19:30 dansk tid så næste gang er tirsdag næste uge, den 26/5-2026 kl. 19:30.
Så Husk at tune ind på 145.725Mhz og lyt med.
Har man noget man gerne vil have med i OZ7RD`s repeaternyt udsendelse så skal det sendes til nyheder(at)oz7rd.dk.
Og deres deadline er mandag aften kl. 18:00 så de lige har en chance for at få det med i deres manuskript til udsendelsen.
Så er vi kommet til QST
Her kan du bringe forespørgsler af teknisk art, eller bare viderebringe et godt råd,
Måske har dit sidste projekt været så stor en succes, at du gerne vil fortælle os andre om det.
Det kan også være du mangler en eller anden stump, eller måske ligefrem en dims.
Det kan også være du har ryddet op og har fået noget i overskud.
Med overskud menes f.eks. Grej eller ting du har til salg.
(Dog skal prisen aftales direkte mellem parterne og ikke over radioen).
Er der nogen der har noget til QST?
OZ6AEV
Lørdag 16 maj tog jeg ud i klubben for at deltage i contest fra Kazakhstan.
Ville køre 15-20m men kunne kun finde italienere. Jeg mener at det skyldtes atmosfæriske forstyrrelser i D-laget.
Tog ud igen lørdag aften, kørte Baltic Contest. 11 qsoer blev det til.
Generatoren i kælderen har i øvrigt stået med benzin på i 2 år, og skal nok ikke bruges uden videre.
De fleste vil have man hælder det ud for ikke at få havareret motoren – mest henvendt til fieldday udvalget, OZ3NB Lars-Peder.
Afsluttende
Hvis du har noget du gerne vil bidrage med og dermed være medbestemmende til indholdet i vores Repeaternyt udsendelse, så skal indholdet sendes til repred(at)oz8jyl.dk, det være sig spørgsmål, kommentarer eller forslag, så sørger redaktionen for den videre behandling.
Alle indlæg modtaget på repred(at)oz8jyl.dk bringes som de er modtaget, hvis ikke andet er aftalt.
Jeg vil lige minde om deadline for indlæg til repeater nyt er søndag inden kl. 18.00. hvis man vil være sikker på at få det med i mandagens udsendelse.
og har indlægget en løbetid over eventuelt flere mandage vil det være en god ide at notere KØRES FRA DATO .. TIL OG MED DATO ..
Næste repeaternyt kommer mandag den 25. maj 2026 kl. 1900, og denne dag er det OZ2RMS Lars, der efter kalenderen er ved mikrofonen som oplæser for udsendelsen. Selvom det er anden pinsedag, men det står i hvert fald i kalenderen.
Så vil jeg gå til indkald af lyttende stationer,
og jeg starter jeg med at høre om der er nogle OZ 0 stationer med i dag?
Der var 18 Stationer der tjekkede ind.
73 og fortsat god aften fra OZ8RG.
Repeateren er fri.