God aften her kommer EDR Aalborg afdelingens Repeaternyt.
Udsendelsen bliver sendt over OZ4REN via oz8jyl /A.
Det er OZ5HZ der er ansvarshavende og er ved Mikrofonen.
Ugen der gik:
Onsdag var der klubaften.
Der var en 25-30 medlemmer i klubben.
Kaffeudvalg v/OZ1JEE serverede kaffe og kage.
De fremmødte medlemmer leverede snak og liv i klubben.
Der var mini foredrag denne aften.
1: Sommerhack 2017
Vi havde besøg af Georg Sluyterman fra sommerhack som fortælte om arrangementet.
Sommerhack foregår den 23-27 august på Vammen camping. Se mere på sommerhack.dk
Sommerhack er arrangeret af hack/maker-spacene i Aalborg og Aarhus og er en mulighed for at få et kig ind i hack/maker-space verdenen, når de holder sommerferie.
Jeg har varmt anbefale at man tager der ned og går en tur.
2: QRSS
Finn/OZ5HZ fortalte lidt om QRSS.
QRSS er en forlængelse af QRS og har til hensigt at indikere “Jeg vil sende meget langsomt”
Vi så lidt på signalerne og et program til at modtage skidtet med.
3: SDRPlay2 Pro
Kurt/OZ7OU fortalte om den nye SDRPlayer Pro og der var mulighed for at lege med dimsen.
Vi vil komme til at se mere til både SDRplay og VNWAen som Kurt brugte som signal generator. Jeg havde også en LOOP antenne med og den kan også blive genstand for en aften senere.
Har du noget du vil fortæller eller en ide til noget du gerne vil hører om, så skriv til foredragsudvalget på e-mail foredrags-udvalget(at)oz8jyl.dk
Ugen der kommer og lidt til:
På Onsdag den 21. juni er der igen Klubaften i OZ8JYL,
værten fra kaffeudvalg er efter kalenderen OZ2CP Carsten.
Formanden har på bestyrelsens vegne sendt følgende:
Hej Alle
Nu nærmer tiden sig hvor det er sidste officielle klubaften inden sommerferien.
Det betyder, at der er høflig selvbetjening, da kaffeudvalget er gået på sommerferie, men da det er blevet en vane at hjælpe hinanden, så mon ikke en kunne tune kaffemaskinen.
Vi har haft en del underholdning, både i form af foredrag, men ikke mindst klargøring af antennemast m.m. og ikke at forglemme alle røver historierne og teknik snak hen over kaffen siden GF.
Tak til alle som har været med til at bakke op om indholdet i OZ8JYL.
En ting som kan bringes på bane allerede nu, og det er at man kan begynde at tænke over, om vi skal deltage i Fieldday dette løber af staben i September, vi har ikke, så mange sæsoner tilbage på Bollegården, så hermed en opfordring for det er snart September.
Klubben vil igen være officielt åben fra den første uge i August og nogen tager den vanlige kaffetjans.
Rigtig mange sommerhilsner fra Bestyrelsen og God sommer
Mvh Bestyrelsen
Sommerhack
De to hack spaces OSAA og HAL9K er igen i år gået sammen om et Sommerhack.
Det finder sted som Kreativ maker-/teknologi-festival 23.-27. august 2017.
Det foregår på Vammen Camping mellem Viborg og Hobro.
SommerHack har også en hjemmeside: http://sommerhack.dk
Jeg vil opfordre alle til at besøge dem en dag eller deltage i hele arrangementet.
Det er helt rigtigt som formanden sagde. Den første klubaften i OZ8JYL efter sommerferien bliver 2/8 -2017. Allerede mandag 31/7 kan vi lytte til den første repeaternyt i efteråret. Her vil der også være indlæg om fieldday. Hvis alt går vel så vil vi samle alle fieldday folkene onsdag 9/8 kl. 19:30 og se om der kan sættes et hold med en tovholder.
Løst og fast :
Himlen over os hvis skyerne ellers er væk:
Det ser fint ud fra DMI i denæste dage.
ISS er synlig i perioden:
19. jun -1,5 19:56:55 19:58:26
20. jun -3,4 19:04:52 19:08:56
21. jun -1,1 19:50:23 19:52:10
22. jun -2,5 18:57:02 19:02:43
Herefter bliver den først synlig igen den 25. juni 04:47. Det er måske ikke så sjovt.
Herefter må vi vente til 14. juli hvor den kan ses igen.
Iridiumglimt:
Hvis skyerne nu er væk.
Det er ikke så let i denne periode:
jun 23, 18:43:05 -2,2
Det er i stjernebilledet vægten blinket skal findes.
Oplysninger stammer fra
http://www.heavens-above.com
På hjemmesiden kan der printes stjernekort over begivenhederne.
HUSK at indstille din placering øverst til højre inden du begynder din søgning.
Contest:
Denne gang er det mikrofonerne der skal snakkes i.
His Maj. King of Spain Contest, SSB: 1200Z, Jun 24 to 1200Z, Jun 25
Mode: SSB
Bands: 160, 80, 40, 20, 15, 10m
Classes: Single Op All Band (QRP/Low/High)
Single Op Single Band
Multi-Op
Max power: HP: >100 watts LP: 100 watts QRP: 5 watts
Exchange: EA: RS + province
non-EA: RS + Serial No.
Det er en sjov test at være med i. Afstanden er på 1. skip og alle kan være med.
DX aktiviteter:
Fra følgende links: https://dxnews.com/
Jeg vil kun nævne en enkelt i aften.
JW7QIA Svalbard Islands
LA7QIA will be active again from Svalbard Islands 24 June – 1 July 2017 as JW7QIA.
He will focus on 6m and possible 70 Mhz bands CW, SSB, Digital modes.
Der er mange andre at vælge i mellem – bare se på hjemmesiden dxnews.com
QST:
Her kan du bringe forespørgsler af tekniske art, eller bare viderebringe et godt råd.
Du må gerne sende et spørgsmål til repred@oz8jyl.dk
Måske har dit sidste projekt været så stor en succes, at du gerne vil fortælle os andre om det.
Det kan også være du mangler en eller anden stump, eller måske har noget i overskud.
Med overskud menes f. eks grej du har til salg.
(Pris aftales direkte mellem parterne og ikke her over repeateren).
Er der nogen der har noget til QST ?
OZ8PZ PC-elektronik ophører. Halv pris.
OZ5HP QSL kort.
OZ5HZ: Jeg mangler nogle korte semi-rigid kabler gerne med SMA-han stik. Jeg skal have lavet nogle forbindelse mellem nogle relæer og SMA-hun bøsninger på en kasse.
Har du nogen der trænger til et nyt hjem så har jeg et til dem.
Afslutning:
Husk på – at også du, i høj grad er medbestemmende om hvad denne udsendelse skal indeholde.
Hvis du har noget at bidrage med, så er du velkommen til at sende det til repred@oz8jyl.dk, så skal redaktionen nok viderebringe det.
Tak for i aften og tak for I lyttede med:
Næste repeaternyt kommer mandag den 31. juli 2017 kl. 1900 og denne aften er det OZ5HZ der er ved mikrofonen.
Indkald af lyttende stationer:
Startende med OZ8 stationer.
Tak til alle indtjekkende og alle dem der bare lyttede med.
73 OZ5HZ
Repeateren er fri.
Der var i alt 22 stationer der tjekkede ind.